Memy jako narzędzie edukacyjne – nowe badania potwierdzają skuteczność humoru w nauce

W dobie internetu i mediów społecznościowych uczniowie są bombardowani ogromną ilością informacji. Tradycyjne metody nauczania często nie są w stanie przyciągnąć ich uwagi. Aby sprostać temu wyzwaniu, naukowcy z Uniwersytetu Ateneo de Manila na Filipinach postanowili sprawdzić, czy humor i internetowe memy mogą skutecznie wspomagać naukę biologii. Wyniki ich badań są obiecujące – uczniowie, którzy uczestniczyli w zajęciach wzbogaconych o memy, osiągnęli wyższe wyniki w testach i wykazywali większe zaangażowanie w naukę niż ich rówieśnicy korzystający z tradycyjnych metod.

Memy i eksperyment naukowy

Badanie przeprowadzili Alyanna Nicole Carlos i dr Emmanuel Delocado, a wzięło w nim udział 200 uczniów 11. klasy prywatnych szkół średnich na Filipinach. Co istotne, uczestnicy eksperymentu nie należeli do ścisłych kierunków STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka), ale mimo to musieli realizować przedmiot biologia w ramach obowiązkowego programu nauczania.

Aby ocenić wpływ memów na naukę, uczniów podzielono na dwie grupy:

  • Grupa eksperymentalna – otrzymywała lekcje wzbogacone o memy i miała możliwość tworzenia własnych treści na podstawie materiału z zajęć,
  • Grupa kontrolna – uczyła się biologii w sposób tradycyjny, bez wykorzystania memów.

Obie grupy przez pięć tygodni poznawały trudne zagadnienia, takie jak podział komórkowy i genetyka. Po zakończeniu nauki uczniowie przystąpili do testów sprawdzających ich wiedzę oraz wypełnili ankiety dotyczące ich nastawienia do nauki biologii.

Wyniki, które mówią same za siebie

Badanie wykazało, że uczniowie uczący się za pomocą memów uzyskali o 21% wyższe wyniki w testach końcowych niż ich rówieśnicy z grupy kontrolnej. To jednak nie wszystko – uczestnicy eksperymentu nie tylko lepiej przyswoili materiał, ale także wykazali większą pewność siebie i pozytywne nastawienie do nauki biologii. Humor okazał się skutecznym narzędziem redukującym stres i sprawiającym, że uczniowie chętniej angażowali się w lekcje.

Memy mogą działać jak skróty myślowe – upraszczają abstrakcyjne koncepcje i sprawiają, że nauka staje się przyjemniejsza” – mówi Alyanna Nicole Carlos, współautorka badania.

Dlaczego memy pomagają w nauce?

Chociaż memy są kojarzone głównie z rozrywką, badanie pokazuje, że mogą one również pełnić funkcję potężnych narzędzi poznawczych. Ich siła wynika z kilku kluczowych czynników:

-Humor wspomaga zapamiętywanie – pozytywne emocje poprawiają zdolność do przetwarzania informacji, a ponadto zwiększają długoterminową retencję wiedzy.
-Memy upraszczają skomplikowane koncepcje – poprzez skróty myślowe, a także odniesienia kulturowe pomagają uczniom szybciej zrozumieć trudne zagadnienia.
-Odwołują się do rzeczywistości uczniów – dzięki wykorzystaniu popularnych motywów z internetu, nauka staje się bardziej angażująca i mniej abstrakcyjna.
-Aktywizują uczniów – możliwość tworzenia własnych memów pobudza kreatywność i krytyczne myślenie.

Humor i kultura mogą być potężnymi narzędziami edukacyjnymi. Memy mogą sprawić, że nawet najtrudniejsze tematy staną się bardziej dostępne” – zauważa dr Emmanuel Delocado.

Tworzenie własnych memów jako forma nauki

Jednym z najważniejszych aspektów badania było włączenie uczniowskiej kreatywności w proces nauczania. Uczniowie z grupy eksperymentalnej nie tylko przyswajali materiał, ale również tworzyli własne memy na podstawie poznanych zagadnień. Ta metoda nauki wymagała od nich krytycznego myślenia i zdolności do przedstawienia informacji w przystępny sposób, co dodatkowo wzmacniało ich zrozumienie tematu. W ten sposób uczniowie rozwijali także kompetencje cyfrowe, kreatywność i umiejętności komunikacyjne – które są niezwykle cenne we współczesnym świecie.

Co to oznacza dla nauczycieli i edukacji?

Wyniki badań pokazują, że wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania może znacząco poprawić wyniki uczniów i ich zaangażowanie. Memy mogą być wykorzystywane w szkole jako:

-Narzędzie do utrwalania wiedzy – humorystyczne grafiki mogą pomagać w przypominaniu kluczowych informacji.
-Punkt wyjścia do dyskusji – mogą inicjować rozmowy na temat trudnych zagadnień.
-Sposób na redukcję stresu – śmiech pomaga uczniom przełamać lęk przed trudnymi przedmiotami.

Dostosowanie metod nauczania do stylu życia współczesnych uczniów jest kluczem do sukcesu w edukacji.

Przyszłość nauki wspomaganej memami

Badanie Uniwersytetu Ateneo de Manila otwiera drzwi do dalszych eksperymentów nad wykorzystaniem memów w edukacji. Możliwe, że w przyszłości tego typu podejście stanie się powszechne nie tylko w biologii, ale także w innych przedmiotach szkolnych.

Dzięki humorowi i odniesieniom kulturowym nauka może stać się bardziej przystępna i angażująca. Uczniowie będą lepiej przyswajać wiedzę w sposób naturalny i zgodny z ich codziennymi doświadczeniami.

Magdalena Starczak

Źródło: https://www.earth.com/news/memes-help-students-learn-better-and-boost-engagement/

Chcesz udostępnić nasz artykuł ?

Wystarczy, że podasz źródło: szczesliwie.pl